Hjem Spørsmål & Svar

Spørsmål & Svar

Ønsker du å starte med banekjøring? Hva må til?

Her finner du forhåpentligvis noen av svarene på dine spørsmål. Ta gjerne kontakt om du ikke finner det du leter etter.

Hva er kjekt å ha av utstyr for å kjøre roadracing?

Det finnes en mengde med utstyr som er kjekt å ha for en som kjører roadracing, her er noen tips:
– Ventilavtaker
– Dekkavtaker
– Dekkspaker (Biltemas gullfargede spaker er glimrende)
– Felgguffe
– Avbalanseringsstativ
– Felgbeskyttere (kun for den som redd for felgene sine)
– Jerry-kanner til bensin
– Påfyllingsflaske og trakt til bensinfylling
– Slange med håndpumpe for bensinmålinger (slange og pumpe fra Biltema funker fint)
– Najjatang (til å sikre plugger med låsetråd)
– Depottelt (Quick-Up telt fra O.B.Wiik) og Dancover
– Lys og varmelist til depottelt
– Brannslukningsapparat (på NM-runder må man ha med seg et 6kgs apparat)
– Laptimer (Rana, rana@sharepoint.no, importerer og selger Ultra-lap fra XT Racing til en bra pris)
– Depotteltgulv (Bergo Plattan Premium fra Storeys fåes hos blant annet Maxbo og hos interiorkupp.no)
– Kompressor med luftpåfyller og renblåsingspistol
– Kjørebro/kjørerampe for varebil (sammenleggbar fra www.toolfarm.no eller fra www.nts.no)

Hva er miljømatte?

I 2010 ble det et krav at man på trening og løp må ha en miljømatte under sykkelen. Matten skal være minimum 160x110cm, 5-7mm tykk, bestå av et absorberende lag og et tett lag. Matten skal kunne absobere minimum 1 liter væske (eksakte krav finnes i FIM-reglementet pkt. 6.1). Hensikten med matten er altså å unngå at olje, bensin og andre væsker forurenser grunnen. Matter kan blant andre kjøpes hos Racing4Fun sin webshop eller fra Grevens MC-delar sin webshop. Spør også ved treningene, klubbene har gjerne miljømatter for salg.

Hva er tankskum?

I 2010 ble det et krav at man på trening og løp må ha tankskum i bensintanken. Hensikten med skummet er å forhindre eksplosjonsartet brann i tanken ved ulykker. Regelverket sier at tankskummet fortrinnsvis skal være Explosafe® , men det er altså mulig å bruke andre typer. Tanken skal fylles full med slik skum. Hver forsiktig når du stapper skumblokkene ned i tanken (fortrinnsvis nedenfra når bensinpumpen er fjernet) slik at du ikke river i stykker blokkene. Små tankskumbiter kan nemlig blokkere filteret i bensinpumpa noe som fører til at sykkelen ikke får bensin nok. Tankskum kan blant andre kjøpes hos Racing4Fun sin webshop eller fra Grevens MC-delar sin webshop.

Hva må man ha av utstyr for å kjøre roadracing?

Følgende er et minimum:
– Banesykkel
– Skinndress (heldress, ikke 2-delt)
– Hansker
– Hjelm (dobbel D-ring lås er krav)
– Støvler
– Ryggskinne
– Dekkvarmere
– Miljømatte
– Depotstøtter

Mylaps Transponder – Det er blitt krav om dette bl.a. ved Borg MCK sine onsdagstreninger. Man ser sine rundetider på racemonitor.com eller via Racemonitor app’en. Det handler også om sikkerhet på banen for å flytte førere inn i riktige hastighets grupper på treningene.

Hva må til for å starte med roadracing?

For å kjøre på bane med banesykkel i Norge må du ha lisens og være 13 år eller eldre. Man kan kjøre 125ccm fra det året man fyller 13 år, men det er også mulig å søke NMF om dispensasjon for å starte tidligere. Fra fylte 16 er kubikkgrensen fri (se mer om aldergrenser hos NMF).

Hva menes med banesykkel og skiltsykkel?

Med banesykkel menes en uregistrert motorsykkel uten skilter, denne er preparert spesielt for banekjøring og er som oftest strippet for lys, speil, tenningslås, støtter etc. Med skiltsykkel menes en registrert motorsykkel som lovlig kan kjøres på offentlig vei.
En banesykkel er atskillig billigere enn en skiltsykkel. I noen tilfeller slipper man med halve prisen. En banesykkel behøver ikke å registreres hos vegvesenet, man slipper derfor å betale registreringsavgiften og betaler kun mva. ved innførsel til landet. Istedet må sykkelen, ved deltakelse i konkurranser, registreres i NMFs kjøretøyregister. Dette koster et par hundrelapper. Et eksempel; en R6’06 uregistrert kan man skaffe for rundt 80 000,- skal man kjøpe den som registrert skiltsykkel må man ut med rundt 150 000,-

Hvilke klasser finnes i NM og NorgesCup?

NORGESMESTERSKAPSKLASSER
Det arrangeres Norgesmesterskap i følgende klasser:
– Superbike (A-førere)
– SuperStock 600 (A-førere)

NORGESCUP KLASSER
– NorgesCup 1000
– NorgesCup 600
– Standard 600 (A-førere)
– Standard 600 (B-førere)
– Junior Standard (300 4-t og 125 2-t)
– A2 Junior (250 2-t og 500 4-t)

Hvilke lisenstyper finnes?

I roadracing har man flere typer lisenser. Lisensen betales årlig til NMF. Noen av lisenstypene er:

Ordinær lisens (konkurranselisens)/nasjonal lisens
Om du er 20 år eller eldre må du løse en ordinær lisens/konkurranselisens for å kunne kjøre løp. Du har da anledning til å delta i NM og kjøre konkurranser i Norden (ikke EM/VM da dette krever en internasjonal lisens). For å skaffe en slik lisens må gjennomgå et debutantkurs. I 2005 kostet en nasjonal lisens 1600,-

Ungdomslisens
Er du mellom 13 og 19 år klarer du deg med en ungdomslisens for å konkurrere, dette er en nasjonal/nordisk konkurranselisens for ungdom. I 2005 var prisen for en slik lisens 700,-

Treningslisens
Om du bare skal trene eller kjøre klubbløp kan du løse en treningslisens. Også en treningslisens krever at du har gjennomført debutantkurs. I 2005 kostet denne 800,-

Rekrutteringslisens
Dette er lisens for trenings- og øvelsekjøring for nybegynnere. Den kan kun tegnes en gang og bare første året man er registrert som utøver i NMF. Lisensen utstedes direkte av klubb og kostet 250,- i 2005. Man melder seg altså inn i en klubb (det er dette som menes med «registrert som utøver hos NMF), betaler medlemsavgiften til denne klubben samt rekrutteringslisens og er da kvalifisert for å kjøre på bane med banesykkel. Om man stiller opp på banekjøring eller kurs med banesykkel uten å ha tatt debutantkurset er dette altså «løsningen». Merk at man etter å ha løst rekrutteringslisens en sesong ikke har mulighet til å løse rekrutteringslisens flere sesonger og derfor må løse treningslisens (ergo debutantkurs). Merk ikke alle klubber tillater deg å trene på deres arrangementer med rekrutteringslisens. Borg MCK krever debutantkurs.

Introduksjonslisens
En engangslisens, altså ikke ett kalenderår som for rekrutteringslisens, men en gang. Lisensen er ment brukt for «absolutte nybegynnere som vil ha en introduksjon for å kunne vurdere om motorsportgrenen passer for dem». Lisensen utstedes av klubb, kan ikke benyttes under noen form for konkurranse og kostet 75,- i 2005.

Om du har løst en treningslisens tidlig på året og ønsker å konkurrere kan du løse en konkurranselisens ved å betale mellomlegget (prisforskjell mellom trenings- og konkurranse-lisens). Selvfølgelig forutsatt at du har gjennomført debutantkurs og av den grunn er «kvalifisert» for konkurranselisens.

Hvor får jeg tak i racingkåper?

Racingkåper kan kjøpes hos en del MC-forhandlere som da gjerne selger Sebimoto kåper via en importør (som for eksempel Non-stop Trading). Eller du kan ta turen til Sverige og handle hos Grevens MC-delar. Her får du et sett med Works-kåper for 5 250:- inklusiv sadelgummi og fester (kåpeglass må kjøpes separat). Works-kåpene kan absolutt anbefales.
Racing4Fun.no har også racingkåper.

På Ebay er det mulig å finne billige kåper, men da med dårlig passform. Abefales å kjøpe kvalitet, så sjekk før du bestiller.

Hvor får man tak i brukte banesykler?

En del sykler settes ut i depotet under NM-rundene med tilsalgs-lapp. I tillegg finnes det en del markedsplasser på nettet hvor sykler og utstyr omsettes, noen finner du her. Antall sykler tilsalgs øker som regel på slutten av sesongen. På finn.no kan du under mc-siden prøve å søke på «Banesykkel» som de fleste merker annonsen med.

Norsk Roadracing Kjøp og salg

Denne siden skal kun brukes til å selge PRIVAT road racing sykkler, deler og kjøreutstyr. Biler, tilhengere , nettbutikker og spørsmål om hjelp finnes det andre grupper for.
Thomas Austheim
Thomas Austheimtirsdag, august 15th, 2017 at 12:27pm

Yamaha r6 02
kr 20 000 – Inderøy kommune (Nord-Trøndelag)

Denne er tilsalgs enda. 2002 mod orginal motor. Registrert i nmf

Mathias Njåstad
Mathias Njåstadtorsdag, mai 11th, 2017 at 12:28am

(SOLGT) Yamaha R6 2006
kr 50 000 – Austevoll

2006 Yamaha R6 vurderes solgt.
Da jeg ikke får tid til å kjøre grunnet familie og husbygging, må jeg vurdere å selge kjæreste nr2 (ifølge samboer).
Sykkelen var gått 2000km da...

Fam Sørensen
Fam Sørensenmandag, september 25th, 2017 at 5:13pm

Transponder ønskes kjøpt
kr 1 234 – Drøbak, Norway

Transponder ønskes kjøpt

Tom Havik
Tom Haviktirsdag, september 26th, 2017 at 7:29am

Yamaha 07/08 R1
kr 65 000 – Hvam, Akershus, Norway

Meget bra 07/08 R1 selges. Registrert i NMF. Mosjonist kjørt i mitt eie. Hatt den i 3 år og det har aldri vært et feilslag. Sykkelen har masse snadder. Aldri vært i bakken...

Jens Karlsson
Jens Karlssontirsdag, september 26th, 2017 at 8:14pm

New Wiseco piston + 5 ringsets
£ 100 – Eskilstuna

Have one new 78mm piston(1109cc) And 5 sets of new piston rings

Price 100euro , Can be shipped at cost

Stig Flemming Jensen
Stig Flemming Jensentirsdag, september 26th, 2017 at 4:32pm

Zx10R 2011-2015 OZ felger
kr 13 000 – Halden

Selger mine OZ felger (komplette foran og bak)

Disse er brukt litt over en sesong. Litt overflate merker, men ingen skader.

Erik Lund-Larsen
Erik Lund-Larsenmandag, september 25th, 2017 at 12:31pm

Yamaha R1 2015
kr 145 000 – Skjeberg

Veldig forsiktig brukt R1, registrert i NMF. Et Nytt og et skrubba kåpesett. Racing fothvilere. Racing slip on potte og mellomrør. Db-killer. 520 dreving som passer Rudskogen. Blipper montert av KlevTuning. Girkasse byttet ved tilbakekalling...

Mateusz Suzukiracebike
Mateusz Suzukiracebikesøndag, september 24th, 2017 at 4:27pm

Spiegler/PVM thumb brake for sale
GRATIS – Poland

Spiegler/PVM thumb brake for sale. Adjusting knob missing. Condition as new. Price: negotiable. More info on:
http://www.bikermart.co.uk/proddetail.asp?prod=133-07722

Per Brynteson
Per Bryntesonsøndag, september 24th, 2017 at 7:02pm

ZX10R 2011
kr 90 000 – Rygge

Zx10R Til salgs
Øhlins FGK 216 fram og TTX 36 bak.
2 sett felger 1 sett Marchesini smidde R7
Masse deler, nytt komplett kåpesett
Carbon beskyttelse ramme og motor
Acro titan...

Mateusz Suzukiracebike
Mateusz Suzukiracebikesøndag, september 24th, 2017 at 4:27pm

3 WP rear schocks for sale
£ 1 – Poland

Hi!
Anyone interested in buying WP rear schock?

1)gsxr 600/750 srad(needs service-oil and gasket change require) shock itself looks like new(first 3 pics)
2)gsxr 600/750 k1...

Theo Borglund
Theo Borglundsøndag, september 24th, 2017 at 4:26pm

Aprilia Rsv4
160 000 kr – Västerås

Aprilia RSV4 Superbike
Säljer nu min RSV4, till förmån för ny MC. Den är byggd efter SBK-SM reglemente under vintern 2015/2016. Vid 100 mil blev även motor genomgången med byte till tunnare topplockspackningar, Ventilspel, osv....

Jan-Gunnar Hansen
Jan-Gunnar Hansentorsdag, august 17th, 2017 at 5:56pm

ønsker og kjøpe felgsett til kawasaki zx6r 2014 modell, også evt bare frem eller bakfelg😃
kr 9 999 – Hopen, Nordland, Norway

Nytt eller brukt

Jan-Ivar Pettersen
Jan-Ivar Pettersenlørdag, september 23rd, 2017 at 5:22pm

Motorsport henger
kr 45 000 – Sandvika, Norway

Rå kapellhenger med innvendig karmmål 4,45 x 1,85 m. Egenvekt på hengeren er 380 kg noe som gjør den lett å dra. Maks lastekapasitet er 920 kg. I hengeren går det fint 4 stk motorsykler...

Tue Møllehøj
Tue Møllehøjsøndag, september 24th, 2017 at 7:30am

BMW S1000RR
kr 73 000 – Andaks, Vestsjalland, Denmark

SÆLGES
BMW S1000RR
Årg. 2010
Km. 15.800
Traction control
Quick shift
ABS
Slick mode
187 baghjuls HK
Gearkasse børnesygdomme fixet.
...

Simon Hus
Simon Huslørdag, september 23rd, 2017 at 8:43pm

Ønskes Kjøpt!
kr 50 000 – Grimstad, Norway

Hei!
Jeg er på jakt etter motorsykkel mellom 600 og 710 ccm.
Den trenger ikke ha skilter og heller ikke være mulig å registrere.
Må ha innsprøytningsmotor.

Steinar Aarnes
Steinar Aarneslørdag, september 23rd, 2017 at 10:10pm

Bensin tank til Ducati
kr 1 500

Ducati 750- 900 Bensintank

Mateusz Suzukiracebike
Mateusz Suzukiracebikelørdag, september 23rd, 2017 at 12:04am

Hei!
Jeg ser etter racing/sport motorsykkel deler. (looking for bike parts from exact motorcycle shown on the pictures)

Jeg ser etter: Suzuki GSXR 750 Srad XRO/ERO superbike 1996-2000 Delene jeg ser etter kan du se va bildet over Visst...

Raoul F Winkler
Raoul F Winklerlørdag, september 23rd, 2017 at 11:05am

Yamaha R1 09 nr 7 rockie 1000
55 000 kr – Katrineholm

Har kört den i Rockie 1000 och nu byter jag ner mig i storlek.
Välservad racehoj, Watz har skött fjädring som är orginal fram med Öhlinsfjädrar och Adrianikit, Bak är...

Hårek Flathaug
Hårek Flathaugfredag, september 22nd, 2017 at 4:13pm

Honda CBR1000RR
kr 130 000

VIKTIG MELDING!
Kommer for salg etter påske i 2018!
2014/15 Honda CBR 1000RR
NM sølv 2017! Norges raskesete Fireblade (bygget etter SRRR)
Gått 300 mil på vei før vi fikk den
Selges...

Ove Jan Olsen
Ove Jan Olsentorsdag, september 21st, 2017 at 10:25pm

Ønskes Kjøpt ! 🙂 Skadet/Defekt banesykkel
kr 1 – Åkrehamn, Norway

Ønskes Kjøpt ! 🙂 Skadet/Defekt banesykkel Rogaland/Sunnhordaland Send PM med info bilder pris !

Roy Storli
Roy Storlimandag, september 18th, 2017 at 9:24pm

RR sykkel
kr 30 000 – Eidsvold, Akershus, Norway

Ser etter en sykkel til 13 årig debutant til våren. Alle tips mottas med takk.

Jan-Erik Spydevold
Jan-Erik Spydevoldmandag, september 18th, 2017 at 8:41am

Honda CBR 1000RR SBK One HRC
kr 75 000 – Rakkestad kommune

Tatt inn til Norge høsten 2015, moms betalt. Reg i NMF.
Bygget av SBK One i 2012 med WSBK-motor fra 2009.
Kontaktinfo:
SBK One v. Fredrik...

Øystein Svae Johansen
Øystein Svae Johansenonsdag, september 20th, 2017 at 4:18pm

Yamaha r6 motor kjøpes
kr 123 – Maura, Norway

2008 eller nyere. Tips om hvor dette kan skaffes mottas med takk😊

Marcin Pawlak
Marcin Pawlakfredag, september 22nd, 2017 at 9:30am

Racing Fairings for BMW S 1000 RR 2015-2016
kr 3 570 – Słupsk

Full set of fairings incl.:Front cowl, Right side and left side panels, Lower fairing, Seat, Tank cover and Front fender.
Racing fairings made of high quality fiberglass, reinforced with...

Marcin Pawlak
Marcin Pawlaktorsdag, september 21st, 2017 at 10:25pm

Thanks for adding🙂🏍️

Stig Flemming Jensen
Stig Flemming Jensentirsdag, august 4th, 2015 at 8:23pm

Dunlop UK dekk
kr 1 500

Selger pent brukte Dunlop UK (fjor årets UK dekk).

Alle samlet for 1500,-

2stk 9055 og et 3'er dekk (3'er dekket er ikke de "skikkelige" UK dekka) bakdekk.

...

Kyrre Sandvik
Kyrre Sandviksøndag, september 17th, 2017 at 7:11pm

Ønsker tilbud på 600ccm med mest mulig utstyr. Kawa eller Gixxer. Usikker på maxpris. 10-30? PM

Per Borge
Per Borge har delt en lenke med gruppen Norsk Roadracing Kjøp og salg.tirsdag, september 19th, 2017 at 5:29pm

Lyst på ny sykkel til neste sesong?
Sprek banesykkel selges.

Andreas Hägg
Andreas Häggtirsdag, september 19th, 2017 at 1:41pm

BMW s1000rr fjädring 2010-2014
1 kr – Vetlanda

Hejsan har en framgafflar med k-tech 20dds cartrigde i och en bakstötdämpare k-tech 35dds pro och är inställt och servad 2016 av Jocke Jansson till 80kg förarvikt tar helst orginalgafflar och orginal bakdämpare i...

Monika Mrowiec
Monika Mrowiectirsdag, september 19th, 2017 at 11:28am

Hei, er noen her som selger originale kåpedeler til Ducati 848 (2010)- rød? Jeg trenger front og venstre side.

Load More
Hvor gammel må jeg være for å kjøre roadracing?

Utøvere må inneha gyldig RR-lisens.

Aldersgrenser for Roadracing:
Junior standard: Fra det året en fyller 13 år til og med det året en fyller 19 år. Gjelder løp.
A2 Junior: Fra det året en fyller 13 år til og med det året en fyller 21 år. Gjelder løp. (fra 12år kan en trene i disse klassene)
Opp til 600cc: Fra det året en fyller 15 år. (se klassereglement vedr størrelse 4-taktmotor).
Over 600cc: Fra det året en fyller 17 år. (se klassereglement vedr størrelse 4-taktmotor).

Hvor kan jeg få tak i StompGrip Traction Pads til sykkelen min?

Disse padsene (for sidene på tanken) kan handles hos for eksempel Grevens MC-delar eller Racing4funs webshop.

Hvor mye koster det å delta i NM/N-Cup?

Selve påmeldingen pleier å ligge på ca 3000-4000,- per NM/N-Cup-runde inklusiv treningspass, prisen avhenger om du er seriepåmeldt eller ikke. For denne summen får du som regel tre treningspass på fredag, to kvalifiseringspass (kval) på lørdag, samt warmup og løp på søndag. Tilgang til dusj/toalett og strøm, samt en plass i depotet som du kan parkere sykkel og en eventuell bil/campingvogn.
Forbruket av dekk er avhengig av ferdigheter og satsningsnivå. De beste kan bruke flere dekksett per kval og ett sett til løpet. Det er fullt mulig å klare seg med ett dekksett for de to kval’ene og ett dekksett for løpet. Andre kan klare seg med ett og samme dekksett i hele helga, men jeg kan ikke fatte annet enn at dette blir rimelig glatt på løpet 🙂
I tillegg kommer frakt til/fra banen, mat, bensin til sykkelen og det enormt variable/usikre forbruket av deler ved kræsj.
Kjører du en NM-runde kræsjfritt kan du altså med nytt dekksett til første kval-pass og nytt dekksett til løpet komme deg unna med 7-8000,- for ei løpshelg. Dekksettene kan selvfølgelig brukes til senere treninger.

Hvor mye koster en brukt banesykkel?

Prisen avhenger av utstyr som følger med og når på sesongen man kjøper sykkelen. Det er fullt mulig å skaffe en grei sykkel for 25 000,- (for eksempel en fem år gammel standard R6 med ekstra felger). En splitter ny R6 koster vel rundt 85 000,- uregistrert, da får man ikke med ekstra felger. Men kostnader derfra påløper om man vil oppgradere dempere, bytte ut med andre original-deler med «racing» deler osv.

Hvordan er startprosedyren på en NM-runde?

Normalt gis et lydsignal fem minutter før utslippet åpner. Lydsignalet varsler førerene om hvor lang tid det er til de kan kjøre ut på bana. Når utslippet åpner kjører førerene ut på bana til en sighting lap. Dette er som regel en runde og litt til, avhengig av hvor utslippet er plassert i forhold til startplata. Etter sighting lap’n finner førerene sine posisjoner på startplata (posisjonene er som regel merket med brikker med førerens startnummer på). Førerene blir varslet om denne oppstillingen med gult flagg før startplata og rødt flagg på selve startplata. Når alle er på plass foretas en prøvestart. Starteren løper mellom radene med to røde flagg, hver rad starter da starteren passerer. Runden som nå kjøres kalles warm up lap. Vel tilbake til startplata stiller førerene nok en gang på sin plass (denne gangen er ikke plassene merket, man bør derfor huske sin plass fra prøvestarten) . Starteren for klarsignal når alle er på plass, starteren peker så på lyssignalet med flagget for å fortelle at nå er lyssignalet som gjelder. Deretter lyser røde lys opp på lyssignalet, når disse slukkes går starten. En tjuvstart belønnes med 20 sekund i tillegg. Husk å ikke starte når rødlysene tennes, men når de slukkes. Husk også å ha sykkelen i første gir 🙂
Kort oppsummert:
– Sighting lap
– Prøvestart (radvis)
– Warm up lap
– Start (når rødlysene slukker)

Hvordan får jeg tak i lisens? Hva er debutantkurs/lisenskurs?

For å få kjøpt en konkurranse- eller treningslisens må man ha gjennomført og bestått et debutantkurs/lisenskurs. Dette kurset inneholder en praktisk del med kjøring på bane og en teoretisk del der man lærer konkurranseregler og sikkerhetsregler. Det hele avsluttes med en relativt enkel prøve. Debutantkursene arrangeres av klubbene. I de siste årene har dette vært Solør MCK med kjøring på Våler eller Karlskoga (Sverige), Borg MCK med kjøring på Rudskogen og Arctic Circle Motorsportklubb med kjøring på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana. Prisen på debutantkurset pleier å ligge mellom 2000-3000,- som regel med rabatt for førere under 18 år. Sjekk datoer ved oversikt over lisenskurs i RR-kalender’n!

Hvordan får jeg vite hvilken startnummer jeg skal ha?

For å få tildelt startnummer i roadracing må man registrere seg ved Min idrett.

Man må være tilknyttet en klubb og inneha RR-lisens. Deretter kan man søke fast startnummer i Road Racing.

Hvordan preparerer/klargjør jeg en motorsykkel for banekjøring?

Har du en skiltsykkel bør du skru av speilene og tape lyktene (speilene på grunn av glasset som kan knuses ved en eventuell kælving og lysene på grunn av bremselysa). I tillegg bør du tape over speedometeret.
Har du en banesykkel må du minimum sikre oljepluggen, oljefilteret, oljepåfyllings-«korken» og boltene på bremsekalipperene. Har du klipslås på kjedet skal denne også sikres (klinklås anbefales på det sterkeste). Noe av dette og en del andre mekke-tips er beskrevet her. **Artikkel mangler**

Hvordan reparerer jeg kåpene til banesykkelen min?

Se roadracing.no’s guide for reparasjon av kåper. **LENKE MANGLER – ARTIKKEL KOMMER SENERE**

Hvordan skal startnummerene se ut?

Kort sagt, bruk så store tall du får plass til på kåpesettet og bruk
matte flater. Fargene skal være:


Rookie 600/Rookie 1000 (Super B)

Hvite tall på rød bakgrunn

600 Production

Hvite tall på blå bakgrunn

Superstock 600

Blå tall på hvit bakgrunn

Superbike

Svarte tall på hvit bakgrunn

125 GP

Hvite tall på svart bakgrunn

125 junior

Hvite tall på rød bakgrunn

Nasjonal

B-førere: Hvite tall på rød bakgrunn

A-førere: Svarte tall på rød bakgrunn
Sykler som også deltar i andre klasser
skal ha skilt- og tallfarge som bestemt
for den andre klassen de stiller i

 

Ifølge reglementet er tallenes minstedimensjoner:
Høyde : 140 mm
Tallbredde : 80 mm
Strekbredde : 25 mm
Avstand mellom to tall : 15 mm

Les mer om nummerskiltregler i Spesialreglement roadracing. SR-Roadracing finner du hos nmfsport.no