Hjem Spørsmål & Svar

Spørsmål & Svar

Ønsker du å starte med banekjøring? Hva må til?

Her finner du forhåpentligvis noen av svarene på dine spørsmål. Ta gjerne kontakt om du ikke finner det du leter etter.

Hva er kjekt å ha av utstyr for å kjøre roadracing?

Det finnes en mengde med utstyr som er kjekt å ha for en som kjører roadracing, her er noen tips:
– Ventilavtaker
– Dekkavtaker
– Dekkspaker (Biltemas gullfargede spaker er glimrende)
– Felgguffe
– Avbalanseringsstativ
– Felgbeskyttere (kun for den som redd for felgene sine)
– Jerry-kanner til bensin
– Påfyllingsflaske og trakt til bensinfylling
– Slange med håndpumpe for bensinmålinger (slange og pumpe fra Biltema funker fint)
– Najjatang (til å sikre plugger med låsetråd)
– Depottelt (Quick-Up telt fra O.B.Wiik) og Dancover
– Lys og varmelist til depottelt
– Brannslukningsapparat (på NM-runder må man ha med seg et 6kgs apparat)
– Laptimer (Rana, rana@sharepoint.no, importerer og selger Ultra-lap fra XT Racing til en bra pris)
– Depotteltgulv (Bergo Plattan Premium fra Storeys fåes hos blant annet Maxbo og hos interiorkupp.no)
– Kompressor med luftpåfyller og renblåsingspistol
– Kjørebro/kjørerampe for varebil (sammenleggbar fra www.toolfarm.no eller fra www.nts.no)

Hva er miljømatte?

I 2010 ble det et krav at man på trening og løp må ha en miljømatte under sykkelen. Matten skal være minimum 160x110cm, 5-7mm tykk, bestå av et absorberende lag og et tett lag. Matten skal kunne absobere minimum 1 liter væske (eksakte krav finnes i FIM-reglementet pkt. 6.1). Hensikten med matten er altså å unngå at olje, bensin og andre væsker forurenser grunnen. Matter kan blant andre kjøpes hos Racing4Fun sin webshop eller fra Grevens MC-delar sin webshop. Spør også ved treningene, klubbene har gjerne miljømatter for salg.

Hva er tankskum?

I 2010 ble det et krav at man på trening og løp må ha tankskum i bensintanken. Hensikten med skummet er å forhindre eksplosjonsartet brann i tanken ved ulykker. Regelverket sier at tankskummet fortrinnsvis skal være Explosafe® , men det er altså mulig å bruke andre typer. Tanken skal fylles full med slik skum. Hver forsiktig når du stapper skumblokkene ned i tanken (fortrinnsvis nedenfra når bensinpumpen er fjernet) slik at du ikke river i stykker blokkene. Små tankskumbiter kan nemlig blokkere filteret i bensinpumpa noe som fører til at sykkelen ikke får bensin nok. Tankskum kan blant andre kjøpes hos Racing4Fun sin webshop eller fra Grevens MC-delar sin webshop.

Hva må man ha av utstyr for å kjøre roadracing?

Følgende er et minimum:
– Banesykkel
– Skinndress (heldress, ikke 2-delt)
– Hansker
– Hjelm (dobbel D-ring lås er krav)
– Støvler
– Ryggskinne
– Dekkvarmere
– Miljømatte
– Depotstøtter

Mylaps Transponder – Det er blitt krav om dette bl.a. ved Borg MCK sine onsdagstreninger. Man ser sine rundetider på racemonitor.com eller via Racemonitor app’en. Det handler også om sikkerhet på banen for å flytte førere inn i riktige hastighets grupper på treningene.

Hva må til for å starte med roadracing?

For å kjøre på bane med banesykkel i Norge må du ha lisens og være 13 år eller eldre. Man kan kjøre 125ccm fra det året man fyller 13 år, men det er også mulig å søke NMF om dispensasjon for å starte tidligere. Fra fylte 16 er kubikkgrensen fri (se mer om aldergrenser hos NMF).

Hva menes med banesykkel og skiltsykkel?

Med banesykkel menes en uregistrert motorsykkel uten skilter, denne er preparert spesielt for banekjøring og er som oftest strippet for lys, speil, tenningslås, støtter etc. Med skiltsykkel menes en registrert motorsykkel som lovlig kan kjøres på offentlig vei.
En banesykkel er atskillig billigere enn en skiltsykkel. I noen tilfeller slipper man med halve prisen. En banesykkel behøver ikke å registreres hos vegvesenet, man slipper derfor å betale registreringsavgiften og betaler kun mva. ved innførsel til landet. Istedet må sykkelen, ved deltakelse i konkurranser, registreres i NMFs kjøretøyregister. Dette koster et par hundrelapper. Et eksempel; en R6’06 uregistrert kan man skaffe for rundt 80 000,- skal man kjøpe den som registrert skiltsykkel må man ut med rundt 150 000,-

Hvilke klasser finnes i NM og NorgesCup?

NORGESMESTERSKAPSKLASSER
Det arrangeres Norgesmesterskap i følgende klasser:
– Superbike (A-førere)
– SuperStock 600 (A-førere)

NORGESCUP KLASSER
– NorgesCup 1000
– NorgesCup 600
– Standard 600 (A-førere)
– Standard 600 (B-førere)
– Junior Standard (300 4-t og 125 2-t)
– A2 Junior (250 2-t og 500 4-t)

Hvilke lisenstyper finnes?

I roadracing har man flere typer lisenser. Lisensen betales årlig til NMF. Noen av lisenstypene er:

Ordinær lisens (konkurranselisens)/nasjonal lisens
Om du er 20 år eller eldre må du løse en ordinær lisens/konkurranselisens for å kunne kjøre løp. Du har da anledning til å delta i NM og kjøre konkurranser i Norden (ikke EM/VM da dette krever en internasjonal lisens). For å skaffe en slik lisens må gjennomgå et debutantkurs. I 2005 kostet en nasjonal lisens 1600,-

Ungdomslisens
Er du mellom 13 og 19 år klarer du deg med en ungdomslisens for å konkurrere, dette er en nasjonal/nordisk konkurranselisens for ungdom. I 2005 var prisen for en slik lisens 700,-

Treningslisens
Om du bare skal trene eller kjøre klubbløp kan du løse en treningslisens. Også en treningslisens krever at du har gjennomført debutantkurs. I 2005 kostet denne 800,-

Rekrutteringslisens
Dette er lisens for trenings- og øvelsekjøring for nybegynnere. Den kan kun tegnes en gang og bare første året man er registrert som utøver i NMF. Lisensen utstedes direkte av klubb og kostet 250,- i 2005. Man melder seg altså inn i en klubb (det er dette som menes med “registrert som utøver hos NMF), betaler medlemsavgiften til denne klubben samt rekrutteringslisens og er da kvalifisert for å kjøre på bane med banesykkel. Om man stiller opp på banekjøring eller kurs med banesykkel uten å ha tatt debutantkurset er dette altså “løsningen”. Merk at man etter å ha løst rekrutteringslisens en sesong ikke har mulighet til å løse rekrutteringslisens flere sesonger og derfor må løse treningslisens (ergo debutantkurs). Merk ikke alle klubber tillater deg å trene på deres arrangementer med rekrutteringslisens. Borg MCK krever debutantkurs.

Introduksjonslisens
En engangslisens, altså ikke ett kalenderår som for rekrutteringslisens, men en gang. Lisensen er ment brukt for “absolutte nybegynnere som vil ha en introduksjon for å kunne vurdere om motorsportgrenen passer for dem”. Lisensen utstedes av klubb, kan ikke benyttes under noen form for konkurranse og kostet 75,- i 2005.

Om du har løst en treningslisens tidlig på året og ønsker å konkurrere kan du løse en konkurranselisens ved å betale mellomlegget (prisforskjell mellom trenings- og konkurranse-lisens). Selvfølgelig forutsatt at du har gjennomført debutantkurs og av den grunn er “kvalifisert” for konkurranselisens.

Hvor får jeg tak i racingkåper?

Racingkåper kan kjøpes hos en del MC-forhandlere som da gjerne selger Sebimoto kåper via en importør (som for eksempel Non-stop Trading). Eller du kan ta turen til Sverige og handle hos Grevens MC-delar. Her får du et sett med Works-kåper for 5 250:- inklusiv sadelgummi og fester (kåpeglass må kjøpes separat). Works-kåpene kan absolutt anbefales.
Racing4Fun.no har også racingkåper.

På Ebay er det mulig å finne billige kåper, men da med dårlig passform. Abefales å kjøpe kvalitet, så sjekk før du bestiller.

Hvor får man tak i brukte banesykler?

En del sykler settes ut i depotet under NM-rundene med tilsalgs-lapp. I tillegg finnes det en del markedsplasser på nettet hvor sykler og utstyr omsettes, noen finner du her. Antall sykler tilsalgs øker som regel på slutten av sesongen. På finn.no kan du under mc-siden prøve å søke på “Banesykkel” som de fleste merker annonsen med.

#100 - This Page may not be public. Here are some possible solutions to fix the error.
Hvor gammel må jeg være for å kjøre roadracing?

Utøvere må inneha gyldig RR-lisens.

Aldersgrenser for Roadracing:
Junior standard: Fra det året en fyller 13 år til og med det året en fyller 19 år. Gjelder løp.
A2 Junior: Fra det året en fyller 13 år til og med det året en fyller 21 år. Gjelder løp. (fra 12år kan en trene i disse klassene)
Opp til 600cc: Fra det året en fyller 15 år. (se klassereglement vedr størrelse 4-taktmotor).
Over 600cc: Fra det året en fyller 17 år. (se klassereglement vedr størrelse 4-taktmotor).

Hvor kan jeg få tak i StompGrip Traction Pads til sykkelen min?

Disse padsene (for sidene på tanken) kan handles hos for eksempel Grevens MC-delar eller Racing4funs webshop.

Hvor mye koster det å delta i NM/N-Cup?

Selve påmeldingen pleier å ligge på ca 3000-4000,- per NM/N-Cup-runde inklusiv treningspass, prisen avhenger om du er seriepåmeldt eller ikke. For denne summen får du som regel tre treningspass på fredag, to kvalifiseringspass (kval) på lørdag, samt warmup og løp på søndag. Tilgang til dusj/toalett og strøm, samt en plass i depotet som du kan parkere sykkel og en eventuell bil/campingvogn.
Forbruket av dekk er avhengig av ferdigheter og satsningsnivå. De beste kan bruke flere dekksett per kval og ett sett til løpet. Det er fullt mulig å klare seg med ett dekksett for de to kval’ene og ett dekksett for løpet. Andre kan klare seg med ett og samme dekksett i hele helga, men jeg kan ikke fatte annet enn at dette blir rimelig glatt på løpet 🙂
I tillegg kommer frakt til/fra banen, mat, bensin til sykkelen og det enormt variable/usikre forbruket av deler ved kræsj.
Kjører du en NM-runde kræsjfritt kan du altså med nytt dekksett til første kval-pass og nytt dekksett til løpet komme deg unna med 7-8000,- for ei løpshelg. Dekksettene kan selvfølgelig brukes til senere treninger.

Hvor mye koster en brukt banesykkel?

Prisen avhenger av utstyr som følger med og når på sesongen man kjøper sykkelen. Det er fullt mulig å skaffe en grei sykkel for 25 000,- (for eksempel en fem år gammel standard R6 med ekstra felger). En splitter ny R6 koster vel rundt 85 000,- uregistrert, da får man ikke med ekstra felger. Men kostnader derfra påløper om man vil oppgradere dempere, bytte ut med andre original-deler med “racing” deler osv.

Hvordan er startprosedyren på en NM-runde?

Normalt gis et lydsignal fem minutter før utslippet åpner. Lydsignalet varsler førerene om hvor lang tid det er til de kan kjøre ut på bana. Når utslippet åpner kjører førerene ut på bana til en sighting lap. Dette er som regel en runde og litt til, avhengig av hvor utslippet er plassert i forhold til startplata. Etter sighting lap’n finner førerene sine posisjoner på startplata (posisjonene er som regel merket med brikker med førerens startnummer på). Førerene blir varslet om denne oppstillingen med gult flagg før startplata og rødt flagg på selve startplata. Når alle er på plass foretas en prøvestart. Starteren løper mellom radene med to røde flagg, hver rad starter da starteren passerer. Runden som nå kjøres kalles warm up lap. Vel tilbake til startplata stiller førerene nok en gang på sin plass (denne gangen er ikke plassene merket, man bør derfor huske sin plass fra prøvestarten) . Starteren for klarsignal når alle er på plass, starteren peker så på lyssignalet med flagget for å fortelle at nå er lyssignalet som gjelder. Deretter lyser røde lys opp på lyssignalet, når disse slukkes går starten. En tjuvstart belønnes med 20 sekund i tillegg. Husk å ikke starte når rødlysene tennes, men når de slukkes. Husk også å ha sykkelen i første gir 🙂
Kort oppsummert:
– Sighting lap
– Prøvestart (radvis)
– Warm up lap
– Start (når rødlysene slukker)

Hvordan får jeg tak i lisens? Hva er debutantkurs/lisenskurs?

For å få kjøpt en konkurranse- eller treningslisens må man ha gjennomført og bestått et debutantkurs/lisenskurs. Dette kurset inneholder en praktisk del med kjøring på bane og en teoretisk del der man lærer konkurranseregler og sikkerhetsregler. Det hele avsluttes med en relativt enkel prøve. Debutantkursene arrangeres av klubbene. I de siste årene har dette vært Solør MCK med kjøring på Våler eller Karlskoga (Sverige), Borg MCK med kjøring på Rudskogen og Arctic Circle Motorsportklubb med kjøring på Arctic Circle Raceway i Mo i Rana. Prisen på debutantkurset pleier å ligge mellom 2000-3000,- som regel med rabatt for førere under 18 år. Sjekk datoer ved oversikt over lisenskurs i RR-kalender’n!

Hvordan får jeg vite hvilken startnummer jeg skal ha?

For å få tildelt startnummer i roadracing må man registrere seg ved Min idrett.

Man må være tilknyttet en klubb og inneha RR-lisens. Deretter kan man søke fast startnummer i Road Racing.

Hvordan preparerer/klargjør jeg en motorsykkel for banekjøring?

Har du en skiltsykkel bør du skru av speilene og tape lyktene (speilene på grunn av glasset som kan knuses ved en eventuell kælving og lysene på grunn av bremselysa). I tillegg bør du tape over speedometeret.
Har du en banesykkel må du minimum sikre oljepluggen, oljefilteret, oljepåfyllings-“korken” og boltene på bremsekalipperene. Har du klipslås på kjedet skal denne også sikres (klinklås anbefales på det sterkeste). Noe av dette og en del andre mekke-tips er beskrevet her. **Artikkel mangler**

Hvordan reparerer jeg kåpene til banesykkelen min?

Se roadracing.no’s guide for reparasjon av kåper. **LENKE MANGLER – ARTIKKEL KOMMER SENERE**

Hvordan skal startnummerene se ut?

Kort sagt, bruk så store tall du får plass til på kåpesettet og bruk
matte flater. Fargene skal være:


Rookie 600/Rookie 1000 (Super B)

Hvite tall på rød bakgrunn

600 Production

Hvite tall på blå bakgrunn

Superstock 600

Blå tall på hvit bakgrunn

Superbike

Svarte tall på hvit bakgrunn

125 GP

Hvite tall på svart bakgrunn

125 junior

Hvite tall på rød bakgrunn

Nasjonal

B-førere: Hvite tall på rød bakgrunn

A-førere: Svarte tall på rød bakgrunn
Sykler som også deltar i andre klasser
skal ha skilt- og tallfarge som bestemt
for den andre klassen de stiller i

 

Ifølge reglementet er tallenes minstedimensjoner:
Høyde : 140 mm
Tallbredde : 80 mm
Strekbredde : 25 mm
Avstand mellom to tall : 15 mm

Les mer om nummerskiltregler i Spesialreglement roadracing. SR-Roadracing finner du hos nmfsport.no