Lisenskurs Roadracing

Se oversikt over kommende lisenskurs RR

Lisenskurs, eller debutantkurs som noen kaller det, er en innføring i det å kjøre R-sykkel på bane. For noen er dette første steg i en roadracing karriere, mens andre ønsker dette som et førerutviklingskurs og for å kunne få lisens til å kjøre trackdays med banesykkel. På kursene er det førere i alle aldre, alt i fra nybegynnere til erfarne gateførere. Uansett vil du møte likesinnende med samme interesse som deg, så ikke nøl med å melde deg på, for dette kommer du ikke til å angre på!

Innholdet i kursene er som regel en dag teori, og en til to dager med banekjøring (avhengig av antall deltagere). Teoridelen skal gi opplæring av regler ved banen, flaggregler osv. Mens banekjøringen gir en praktisk innføring i det å kjøre på bane.

Her er litt av info som ble gitt ved Borg MC klubb sitt lisenskurs for 2014:

«I tillegg til å kvalifisere motorsyklister til deltagelse i roadracing, kan formålet med kurset beskrives i 3 hovedpunkter:
1.  Å flytte ”motorsykkelracing” som i noen grad foregår på veien, til ordnede forhold på lukkede baner.
2.  Å overføre kunnskap og erfaring i kjøreteknikk fra racingsporten til Landeveismotorsyklistene.
3.  Kurset bygger på 3 hovedelementer; svingteknikk, se-teknikk og bremseteknikk

Det legges stor vekt på opplæring i kjøreteknikk og korrekt utnyttelse av de tekniske ressurser som i dag finnes i en motorsykkel. Med større kontroll over disse står man sterkere rustet til å møte, og å unngå de uforutsette og farlige situasjoner som oppstår, både i trafikken og på lukket bane.
Vi gjør oppmerksom på at vanlig forsikring for motorkjøretøy ikke gjelder ved banekjøring.
Vi anbefaler deg eventuelt å ta kontakt med ditt forsikringsselskap om forsikringen også kan omfatte dette i forkant av kurset.»

Det gis forskjellig info i forkant av hvert kurs, så følge med i RR-kalender’n for hvilke datoer og hvor det arrangeres lisenskurs i roadracing. Klikk deg så inn på arrangør for å få mer info om det relevante kurset.

Q&A Lisenskurs

Q:   Kan jeg kjøre med gatesykkel på kurset?
A:  Ja, det går helt fint. Vi teiper over lykter, speiler, skilt og speedometer før du kjører ut på banen. Du trenger ikke å sikre oljepåfylling, tappeplugg, oljefilter, bremser, sette på kjedekasse eller ha tett underkåpe på kurset. Instruktør sjekker at alt er som det skal før du kjører ut på banen.


Q: Hva må jeg ha av kjøreutstyr for å delta?
A: Du må ha skinndress, hel eller sammenføyd med glidelås i livet, ryggskinne, kjørestøvler i lær eller annet egnet materiale, godkjent helhjelm i glassfiber eller carbon (ikke plast), skinnhansker og helst bomullstøy til å ha under skinndressen.


Q: Får jeg lisens på søndag etter kurset?
A: Nei. Dersom du består kurset får du en underskrevet søknad hvor du kan løse lisens hos NMF. Selve lisensen får du først etter at du har betalt og sendt inn papirer til NMF.


Q: Må jeg ha konkurransekjøretøybevis på min RR sykkel for å delta på kurset?
A: Nei, vi stiller ikke krav til det på kurset. Dette er det først krav om på treninger og løp etter kurset.


Q: Hva om jeg ikke får anledning til å kjøre alle sekvensene på kurset, kan jeg fortsatt bestå?
A: Det er opp til din personlige instruktør. Dersom han/hun krever at du skal ha mer kjøring før bestått kurs, ordner vi dette i løpet av noen onsdager, under vanlig trening. Dette avtales individuelt.


Q: Kan jeg stryke?
A: Ja, dersom teoriprøven er for dårlig besvart, eller din personlige instruktør mener at du ikke har noe ute på en bane å gjøre, kan du stryke.


Q: Kan jeg og en venn dele sykkel på kurset?
A: Ja, men opplys om dette ved påmelding, slik at vi får satt dere i grupper som tillater det.


Q: Er det mulig å fylle bensin på Rudskogen?
A: Nei. Nærmeste bensinstasjon er Sarpsborg eller Rakkestad. Men, har du full tank når du kommer på kurset, så holder dette for de absolutt fleste. Er du i tvil, ta med en ekstra bensinkanne.

Andre baner er det som regel samme opplegget. Sørg for å ha bensinkanne tilgjengelig.


Q: Er det sanitæranlegg på Rudskogen?
A: Ja, toalettene er åpene hele døgnet, mens dusj og garderobe blir låst etter ca. kl. 23:00.

Andre baner har også som regel sanitæranlegg som toalett og dusj tilgjengelig.


Q: Er det mulig å få lagt om dekk på Rudskogen?
A: Det vil mest sannsynlig være noen der som selger dekk, som har med seg dekkmaskin. Ellers er det en del instruktører som også har muligheter for dette i sine servicebiler/hengere.

For andre baner så ta kontakt med arrangør og hør. Som regel er det også her alltids noen som selger dekke og legger om.


Q: Er det lov med slicks?
A: Ja, men ikke å anbefale dersom været er ustabilt. Kommer det regn, stiller du bedre med mønstrede dekk. Har du regndekk i tillegg, er det ideelt. Men, ikke noe krav. Med minstekravet på mønsterdybde mener vi at dekkene ikke skal være utslitt. Dette gjelder selvfølgelig også for slicks.