Hjem Klargjøring av banesykkel

Klargjøring av banesykkel

Foto: TSN FOTO

Om du er så heldig å ha kjøpt en splitter ny sykkel som skal brukes på bane, eller har bestemt deg for å konvertere gatesykkelen til banesykkel, må du klargjøre/preparere sykkelen for banekjøring. Her er noen tips til hvordan dette kan utføres og noen andre tips som muligens kan gjøre hverdagen som roadracing-fører enklere.

Verktøy
En låsetrådtang og låsetråd er to ting som nesten er uunværlig ved klargjøring av banesykkel. Tanga gjør det lettere å «spinne» låsetråden.

 

låsetrådtang

Sikring av oljefilter, peilepinne og oljepåfylling
Sikring av oljefilter – oljefilteret sikres best med en stor slangeklemme. Strammeren på slangeklemma festes enten med låsetråd eller plasseres på en slik måte at oljefilteret ikke kan bevege seg mot klokka. På bildet vil strammeren forhindre filteret fra å gli mot klokka da strammeren støter mot tappen vist øverst i den røde sirkelen.

Sikring av oljepåfylling – sikres best med låsetråd, også her gjelder prinsippet om at du må la tråden gå i den retning som forhindrer at delen som sikres skrur seg ut.

Sikring av peilepinne – også peilepinnen sikres med låsetråd. Ikke stram sikringen så hardt at pinnen bøyer seg, dette kan i verste fall føre til lekkasje.

Sikring av oljefilter, peilepinne og oljepåfylling er obligatorisk.

Sikring av radiatorlokk
Også sikring av påfyllingslokket for radiatoren er obligatorisk. Husk også at det er forbudt å kjøre med kjølevæske i kjølesystemet. Man må derfor erstatte væsken med rent vann eller væske beregnet for banekjøring. Årsaken er at ordinær kjølevæske på asfalt er svært glatt. Mange velger å erstatte beholderen som samler opp eventuell væske fra overløpsslangen fra radiatoren med en aluminimumsboks (feks. en Coca-Cola boks). Som man kan skimte på bildet er den originale beholderen beholdt på denne sykkelen (det hvite bak lokket).

Montering av haifinne
Haifinne er obligatorisk på banesykler. Det enkleste er å borre et par små hull i bunn av svingen og poppe finna fast med popnagler.

Sikring av bremsekalipperbolter
Sikring av bolter på bremsekalipperene både foran og bak er obligatorisk. Boltene sikres ved å lenke de sammen, enten med låsetråd eller andre mekanismer. Nedenfor vises kalipperboltene på bakbremsen sikret.

Kalipperene på forbremsen kan med fordel sikres med en litt mer fleksible ordning, da bremsekalipperene foran må av og på igjen ved hvert hjulskift.

Med litt krympestrømpe, lenker og klips lager man enkelt en sikring som enkelt kan fjernes og settes på igjen. I kalipperboltene borres tre/fire hull som klipsen kan festes i. Klips skaffes fra nærmeste hobbybutikk der de selger radiostyrte biler (klips til bruk for feste av plastkarrosseri) for eksempel hos Umo.no. Et annet alternativ er å handle spesialklips fra OES Accessories – http://www.oesaccessories.com/clips.html.

Startnummer og transponderfeste
Skal man kjøre løp må man ha startnummer og transponder. Transponderen kan med fordel plasseres så langt fram på sykkelen som mulig slik at du unngår å tape for en fører med transponderen festet lengre fremme på sykkelen enn deg. Transponderfestet festes enkelt med fire små hull i forskjermen og et par strips.

Startnummer som klistremerker skaffer du fra en dekalbutikk. Jeg har med hell Om du vet om en butikk i Norge som gjør jobben bra, tips meg. Du får også tak i enkle startnummer hos Biltema her. Er du litt forfengelig handler du også striper (striping tapes). Disse brukes da til å dekke skillet mellom startnummerbakgrunn og lakken som vist på bildene nedenfor. Hvit eller rød folie som brukes til startnummerbakgrunn kjøper du hos nærmeste bokhandler. Eventuelt gir du startnummerfeltene rett farge ved lakkering av kåpene.

Tilpasning av bremseklossene bak
Om du har forsøkt å skifte hjul raskt fordi du i de siste minuttene før løpsstart bestemmer deg for å bytte til regnhjul, vet du hvor kranglete bremsekalipperen bak kan være. For å gjøre jobben med bakhjulet enklere kan det lønne seg å slipe ned klossene bak slik at bremseskiva finner spalten mellom bremseklossene enklere. Gjør ikke noe tilsvarende for forhjulet da du på forbremsene trenger de flatene du har på bremseklossene 🙂

Spoler for depotstøtte, styredemper og stålomspunnede bremseslanger
Hverken depotstøtte, styredemper eller stålomspunnede bremseslanger er påbudt, men anbefales på det sterkeste. De aller fleste sykler har allerede gjengede hull i svingen for spoler til depotstøtte på bakhjulet. Jobben består derfor kun i å skru inn spolene og justere bredden på depotstøtta.

Det finnes også depotstøtter som ikke krever spoler, disse har istedet vinkelklosser. Min erfaring tilsier at spoler er å foretrekke framfor depotstøtter med vinkelklosser. Husk å ha et par spoler i reserve for eventuelle kræsj.

Styredemper er tradisjonelt et must på R6n da fronten uten styredemper blir svært nervøs.

Stålomspunnede bremseslanger er også et must på banesykkel. Å bytte bremseslanger er en relativt enkel operasjon som består av å løsne og feste banjoboltene. Unngå å søle bremsevæske da denne etser seg inn på det meste. Hver oppmerksom når slangene plasseres slik at disse ikke blir liggende å slite innpå deler. Det kan være fatalt å miste forbremsene på grunn av hull i bremseslangene så det er verdt litt ekstra oppmerksomhet ved montering.

Mange kjører med omvendt giring/racegiring på banesyklene sine, det vil si at første gir er oppe og resten av girene er nede. Man trykker girsjalteren ned for å gire opp. For å sette opp sykkelen med racegiring kreves som regel et skifte av delen som fester girsjalteren til motoren. På 2006-modellen av R6en kunne man snu den eksisterende delen for å skifte til racegiring (se bildet til høyre ovenfor).

Feste av bremsevæskebeholder og styrepinner
Det er alltid surt å måtte bryte ei racehelg fordi du mangler deler etter en kræsj. For å unngå at bremsevæskebeholderen knekker ved innfestningen kan beholderen festes med strips slik som vist nedenfor. Stripsen vil da ryke før beholderen gjør det.

Om man kjører i ei klasse hvor det er forbudt å bruke utskiftbare styrepinner, som for eksempel 600 Production, koster det mye hver gang en styrepinne knekker. For å gjøre sannsynligheten for at styrepinnene knekker mindre, kan boltene som sitter på toppen av gaffelkrona fjernes. Dette er fullt lovlig. Ved å gjøre dette gir man styrepinnene muligheten til å vri seg rundt gaffelbeinet istedet for å knekke.

Festing av rykkutjevnerene på bakhjulet
Har man kun en drevholder må man ved skifte av bakhjulet flytte over drevholderen. Rykkutjevnerene må da flyttes mellom hjulene. For å unngå dette og at du somler bort rykkutjevnerene kan disse festes i felgen med låsetråd.

Bildet over viser felgen før festingen, bildet nedenfor etter at rykkutjevnerene er festet. Man borrer skrå hull i mellom lommene til rykkutjevnerene slik at låsetråd kan tres igjennom felgen og over gummien som holder de to delene i rykkutjeveren sammen, slik som vist på bildene nedenfor.