Ole Bjørn Plassen stilte i helgen til start i åpningshelgen for Spansk Mesterskap i superstock 1000 ved Valenica i Spania.

Plassen RoadRacing Team | FOTO: Agusti Nubiola - racingvisual.com
Plassen RoadRacing Team | FOTO: Agusti Nubiola – racingvisual.com

Plassen RoadRacing Team stilte med et lite team men fikk markert seg tidlig med meget gode rundetider. På første kvalifisering kjørte Ole Bjørn inn til P4 med tiden 01:35,851 og på andre kvalifisering inn til P3 med tiden 01:35,537. En meget sterk prestasjon blandt 35 konkurrenter!

Ole Bjørn Plassen| FOTO: Agusti Nubiola - racingvisual.com
Ole Bjørn Plassen| FOTO: Agusti Nubiola – racingvisual.com

Løpene starter bra og Ole Bjørn er med tidlig og kjemper om pall-plassering. Men dessverre ble begge løpene ødelagt av tekniske problemer med bremseskive på Ole Bjørns Ducati Panigale R. Etter få runder i begge løp med samme problem var alt over.

Til tross for problemene fikk teamet vist seg frem med sterke tider på kvalikk. Teamet drar hjem til Norge for å kjøre NM i Superbike hvor første runde er ved Vålerbanen 20 og 21 Mai, med løp både lørdag og søndag.

I pressemelding forteller teamet om helgen:

Selv om alvorlig svikt i bremsesystem ødela løpene for Norge raskest på 2 hjul de siste årene, føler han og teamet at de sitter igjen mye positivt.  Etter en dårlig start kjørte han seg opp fra 11.plass til 6 plass på kun 2 runder og tettet luken til 3 førere som fightet om 3.plassen. Ole Bjørn hadde uten tvil mer tempo enn disse inne, da katastrofen inntraff. Etter langstrekka på Valencia skal man bremse fra ca 280 km/t til ca 120 km/t.
Å merka at det er null bremseeffekt er ingen god følelse, heldigvis holdt Ole Bjørn hodet kaldt og unngikk en kjempe krasj.

Ole Bjørn Plassen| FOTO: Agusti Nubiola - racingvisual.com
Ole Bjørn Plassen| FOTO: Agusti Nubiola – racingvisual.com

På lørdagens kvalifisering styrte Ducati piloten sin Panigale R inn til tiden 1.35,5 på Ricardo Tormo banen i Valencia, dette holdt til en meget sterk 3.plass under lørdagens 2 kvalifisering heat i Superstock 1000. Totalt stilte det 35 førere til start i denne klassen som blir sett på som en av de absolutt hardeste i Europa. Kun slått av Maxim Scheib, Aprilia fabrikksfører som vanligvis kjører VM og Carmelo Morales, som har vunnet EM de 2 siste seongene.

Ole Bjørn var aldri dårligere enn nr 4 under alle offisielle treninger og kvalifiseringer hele helgen, noe som er ekstremt bra med tanke på teamets korte testperiode. Teamet har før årets sesong byttet til nytt dekk merke. Ole Bjørn fant seg fort til rette på de nye Pirelli dekkene, og mener selv han har mer å gå på når han virkelig får kjørt seg inn på dem. Teamet bruker helt ordinære Pirelli dekk, kjøpt over disk i Norge.

Ole Bjørn Plassen| FOTO: Agusti Nubiola – racingvisual.com

RFME CEV som det spanske mesterskapet offisielt heter, er blandt de tøffeste i hele verden. Det er kanskje bare BSB i England at det kjøres fortere. Feltet inneholder alle de raskeste førerene fra EM serien Ole Bjørn har kjørt de siste årene, samt mange andre nye førere med erfaring fra VM både i Motogp, Worldsbk og Moto2.

Før denne helgen hadde Ole Bjørn kun sittet på sykkel 1,5 dag under en test på Catalunya banen i Barcelona. Men allerede disse dagene kunne vi ane konturene av en bra sesongstart. Da han allerede etter 1.dag tangerte sine beste tider på denne banen.

Teamet sin satsning dette året er i hovedsak mot Superbike NM, men planen er også å kjøre de 3 runder i Spania.
Desverre mangler teamet midler og kapasitet til å gjøre en større/full satsning i utlandet.

Nå blir det en del treninger og tester på hjemmebane, før 1.NM runde 19-20 Mai på Vålerbanen i hedmark.

 

Ta turen til Vålerbanen 20-21 Mai, for dit kommer mange av Norges beste roadracing-førere denne helgen!

Lenke til alle resultater i Spansk mesterskap.

Kommentarfelt til denne artikkelen