I 2015 skal Thomas Sigvartsen kjøre full sesong for Team H43 i EM Moto2 og første løp er allerede neste helg. Da reglementet for Moto2 ikke er tilsvarende SuperStock 600 blir det en ny Honda som Thomas skal kjøre. Honda-motoren er omtrent det eneste som er likt på sykkelen fra i fjor, hjul, dempere, tank og det meste er annerledes. Moto2-sykkelen er en racersykkel med stivere ramme og bedre bremser bl.a. og ikke en gatesykkel som er bygget om – kan Thomas fortelle.

Thomas var ved Catalunya i påsken sammen med Sundby-Racing for å få kjøretrening på banen han skal kjøre race på senere i juni. Det er første gang ved banen og det blir mange nye baner i bl.a. Spania og Portugal som det kjøres på i EM Moto2. Ved Catalunya kjører Thomas en R6 lånesykkel, så det viktigste er å bli godt kjent med banen denne gang. Thomas har også vært tilbake i Portugal med Team H43 og testet videre på sin Moto2-sykkel, en Honda 600-fabrikk racer.

FOTO: www.sigvartsen-racing.com
FOTO: www.sigvartsen-racing.com

Team H43, står for Hernades 43 og det er far og sønn Hernades som driver teamet. Senior er flere ganger vinner i Spansk mesterskap og har kjørt i VM, mens junior Hernades har kjørt i VM i 125 og 250 klasser. Så det er et familie-team med mye racing-historie. I tillegg til Thomas fra Norge består teamet av førere fra Sveits, Tyskland og Australia, samt Spanske teknikere.

– Må du lære deg spansk nå?

– De spanske mekanikere snakker heldigvis engelsk, men jeg har jo veldig lyst til det. Det blir jo perioder med mye sitting og venting i pit-boksen og se de andre ler og har det gøy, så du vil jo gjerne være med og ta del i samtalene og snappe opp hva de prater om. Så det får bli en sånn side-jobb gjennom sesongen å lære seg spansk. Jeg har en lyd-cd som jeg hører på i bilen så jeg er i gang med å prøve å memorere noen ord. Kommer nok ikke til å prøve å snakke spansk når vi skal prate om sykkelen, men litt spansk på butikken kan være greit. Så jeg har absolutt lyst til å prøve å lære meg spansk ved siden av.

I årets EM-Moto2 sesong er målet til Thomas å plukke mest mulig poeng, det vil si å komme på 15-plass eller bedre for hvert løp.

– Jeg kommer til å gi 110% i hvert eneste løp så får vi bare se hva det holder til når vi er ferdige. Klarer jeg topp 15 i hvert løp og plukker poeng, kanskje blant topp 10, så vil jeg gjøre en bra første sesong. Vi er nærmere 40 stykker i startfeltet, så det er beintøft i denne klassen. Alle har ett mål og det er å komme til VM.

FOTO: AFP7, Oscar J. Barroso
FOTO: AFP7, Oscar J. Barroso

– Hva kan du gjøre annerledes i EM fremfor NM?

– Det er mye, NM og EM er litt to forskjellige verdener og vanskelig å sammenligne. Det er det samme prinsippet, vi stiller til start og skal kjøre runder, og førstemann til mål – men det er omtrent det eneste som er likt. Mentaliteten til førerne og alt annet er helt i andre enden av skalaen i forhold til hva NM er.

– Har du fått noen krav til deg fra Teamet?

– Nei, teamet er veldig positivt innstilt på at det skal bli en bra sesong. De liker min attitude og hvordan jeg jobber, og det håper de at de ser gjennom hele sesongen at jeg aldri gir meg og jobber slik jeg har gjort, så er teamet innstilt på at jeg vil havne på en bra plassering til slutt.

– Men det er mye som skal på plass. Det er mye man skal lære, det blir å kjøre på en litt annen motorsykkel enn det jeg er vant til, man kjører lengre løp og i mye varmere temperatur, et helt annet race-tempo, så det er mye som er nytt som skal på plass før man kan sette forventinger. Så det blir en sesong med mye hard jobbing og mye læring, og gjør jeg det tror jeg det blir veldig bra.

– Hva ser du frem til ved EM?

– Jeg ser frem til hver gang jeg skal sitte på motorsykkelen, det er så sinnsykt gøy – sier Thomas med et glis.

– Jeg har jobbet veldig hardt for å få til dette, jeg har mange gode og snille sammarbeidspartnere som hjelper meg godt på veien, men jeg har også lagt inn det jeg eier og har selv så det er klart jeg har ofret det jeg kan for å komme hit. Så hver gang jeg får sitte på sykkelen så er det en fryd egentlig. Det blir moro med det første løpet, jeg har gått å ventet lenge nå og merker at det nærmer seg, så det blir gøy. Men generelt når jeg er med teamet og sykkelen så har jeg det helt konge.

Videre er planen i år til Thomas å være nede i Spania med Team H43 så mye som mulig også mellom løpene og testing, og få trent med de han skal konkurrere mot. Som viktige støttespillere nevner Thomas en del sponsorer og hjelpere som Armana, Metro trafikkskole, Tools, Sundby-Racing, Bridgestone, X-lite og Alpinestars. Men også familien og ikke minst faren har stilt opp og tatt ett skikkelig tak for å få Thomas til EM. Arne Sandum også en viktig støttestiller og er involvert i teamet.

Thomas Sigvartsen Team H43 Talasur at Cartagena - Video fra DMWmedia.no