Superbike-fører Ole Bjørn Plassen skal i 2015 kjøre full sesong i EM Superbike, FIM CEV Repsol, Superbike European Championship. Hele 11 løp skal gjennomføres på 7 forskjellige baner i Spania, Frankrike og Portugal og kan sees live på nett. I tillegg er planen å delta på NM i Superbike ved noen av løpene, først og fremst ved Rudskogen.

Ved Circuit de Barcelona-Catalunya er Plassen RoadRacing Team og Ole Bjørn for sesongforberedelser. Dette er også en bane som det skal konkurreres på i EM Superbike 21 juni. Forberedelsene er viktige for å få ting på plass før EM starter i slutten av april. Med til Barcelona har også teamet med en helt ny 2015 Ducati Panigale R som skal kjøres med i EM. Den er ikke helt ferdig satt opp, så team-kollega Jesper Jeppesen kjører den pent inn i følge teamsjef Tor Erik Plassen. Ole Bjørn kjører enn så lenge treningsrunder med fjorårets vinner-sykkel.

– Jeg har ikke kjørt på bane siden november i fjor, så det er fint å komme litt i gang nå. Og det viktigste for oss akkurat nå er å få satt ting på plass, og få mekke-gutta til å fungere, sjåføren til å fungere og alle ting til å funke sammen. Og så er det ekstremt bra at vi er på en bane som vi skal kjøre løp på, for det er en bane jeg ikke har kjørt på før. Dette var ikke den letteste banen å kjøre på kjente jeg, så det er allright å få kjørt her – forteller Ole Bjørn.

Roadracing.no fulgte førerne på banen bl.a. i sving 4 for litt shooting av slow motion video. Der påpekte vi for Ole Bjørn at han var litt langt ute i svingen, riktignok kun etter 3 pass på banen. Det er en sving med høy fart og i samme sving var det flere som kjørte ut ved de tre første passene.

– Hvordan er det å kjøre på en bane som her på Catalunya?

– Jeg bommer kanskje litt der, men dette er heller ikke en bane hvor man kan ligge gjennom svingene. Man må ha en viss høyde, og så trekke inn til curbs når man begynner å akselerer. Ligger man for nærme hele veien rundt, får man aldri åpnet gassen og man bare forsvinner ut av banen. Problemet for alle oss nordmenn er at vi ikke er vant til slike raske baner, vi trekker ofte for tidlig inn mot svingen i stedet for å klare å bremse og holde mer høyde før sving. Så det er noe som må trenes på.

– Hva er målsetningen for EM?

– Det å vinne et løp ser jeg på som noe urealistisk. Det kommer til å bli tøft de første løpene da vi er kommet litt seint i gang, det blir bare disse 3 treningsdagene før første løp. Men formkurven bør ha en peak oppover ut over sesongen.

FOTO: Agusti Nubiola - racingvisual.com
FOTO: Agusti Nubiola – racingvisual.com

Ole Bjørn hadde en sterk plassering med 6. plass i september i fjor som gjestefører i EM Superbike.

– Plasseringsmessing var det overraskende bra, men tror ikke man kan forvente at det blir like bra hvert løp. Men så lenge det går bedre og bedre etter hvert, så håper jeg på topp 5 en eller annen gang. Målet er også å levere så bra som mulig for å få en sesong til og levere enda bedre da – forteller Ole Bjørn.

Til EM Superbike ser Ole Bjørn frem til å kjøre på banene de har vært på tidligere og levere bra der, og å komme opp på et nivå bedre enn i dag, samt et steg nærmere de raskeste i EM.

Den nye 2015 Ducati Panigale R som Ole Bjørn skal kjøre i EM har originalt 10HK mer enn fjorårets sykkel, samt at hele elektronikk-pakken er et par hakk hvassere. Selv om syklene ser like ut, er mye forskjellig og Ole Bjørn mener den nye kan bli en rå sykkel.

FOTO: Agusti Nubiola - racingvisual.com
FOTO: Agusti Nubiola – racingvisual.com

I vinter har også Ole Bjørn trent mer fysisk trening enn tidligere. Dette pga det i EM kjøres flere runder enn i NM og med høyere luft temperaturer, og dermed er en mye mer fysisk anstrengelse.

– Hvordan skal du kunne klare å opprettholde et høyt nivå i EM over tid?

– Det kommer kanskje ikke til å skje med en gang. Det blir nok litt opp og ned i begynnelsen, men planen er alltid å bli hakket bedre enn vi er nå. Så teamet må jobbe hardere og smartere fremover. I EM er det også mye mer kunnskap å hente i depot enn fra NM, så der har vi også en mulighet til utvikling.

– Hvem er viktige støttespillere for deg til EM?

– Sponsorer og alle som er med å hjelper til her, og også de hjemme som ikke er med hit men hjelper til og styrer mye hjemme. Broren min, Tor Erik (teamsjef – red.), gjør veldig mye og ordner jævlig mye, så han kan bestemme – det er greit det – avslutter Ole Bjørn med et glis.

Slow motion video fra Catalunya med Ole Bjørn Plassen og flere andre norsk førere.