Superbike-fører Carl Berthelsen i Team Suzuki Norway skal i 2015 kjøre sin 2014 Suzuki GSX-R1000 i både NM, IDM og Nordic Championship. Carl planlegger å kjøre alle runder i NM, mens målet er flere runder i IDM. Tidligere år har Carl pleid å vært med i 6 av de 8 rundene som kjøres i IDM. Nordisk kjøres helgen etter NM ved Karlskoga.

Ved Circuit de Barcelona-Catalunya i Spania er Carl Berthelsen sammen med sitt team og flere andre norske førere. Arrangør er tidligere roadracing-fører Dag Steinar Sundby ved Sundby-Racing.

– Jeg er her for å forberede sesongen. Testing av utstyr er veldig bra gjennomtestet da vi bruker det samme utstyret som i fjor, men vi har oppgradert det litt. Men det viktigste er det fysiske og det mentale, å vite at det er bra – forteller Carl.

– Får du bra utbytte av å trene på en bane som her ved Catalunya, som er en større bane enn det man normalt kjører i NM i Norge?

– Ja det gjør man absolutt. Det er klart på langsiden kjører man over 300 km/t og det går fort, men det er andre seksjoner ved banen som er overførbare, men det er jo klart banen er jo grommere enn de man normalt kjører på. Men på de banene jeg kjører på i Tyskland (IDM – red.) så er det flere som er sammenlignbare.

Foto: Gary Bailey – picman.co.uk
Foto: Gary Bailey – picman.co.uk

 

Helgen før Catalunya var Carl og teamet ved Cartagena, en bane som er mye mer relevant å trene på for norske førere før NM. Banen er mye lik de fire banen man kjører på i NM, og er en fysisk og krevende bane. Teamet fikk testet det meste av utstyr, og bl.a. nye dekk ble testet. Så ved å få kjørt ved både Cartagena og Catalunya får man både teknisk trening og tempo inn i treningen og man stiller godt forberedt til NM kan Carl fortelle.

Årets NM-plan er som vanlig å kjøre for seier. I 2014 ble Carl nr 3 sammenlagt i NM Superbike.

– Hva gjør du annerledes i år for å vinne NM?

– Jeg tror ikke jeg trenger å gjøre så veldig mye annerledes. Jeg har vært nr 2 og 3 for mange ganger, og har vært fryktelig nære mange ganger, og har hatt en del sesonger hvor kroppen ikke har vært helt der den skal være.

– Er det uflaks at man blir nr 2 og 3 flere sesonger etter hverandre?

– Nei, jeg tror man må ta det som en kombinasjon. Noen ganger kan det være uflaks og tilfeldigheter, og noen ganger har man gjort noen feil valg. Jeg har jo f.eks trynet fra en NM ledelse pga feil dekkvalg, så det handler om mange ting. Sånn er racing.

Foto: Gary Bailey – picman.co.uk
Foto: Gary Bailey – picman.co.uk

 

Til NM gleder Carl seg til å komme i gang. Det er konkurranse instinktet som driver en fram og er gøy. Også det å ha et team som fungerer og se at det fungerer er motiverende. Så det er hele totalpakken med NM og det sosiale miljøet som er veldig bra. Men samtidig sier også Carl at nivået i NM er for dårlig og at han ønsker at flere dyktige førere kom på banen for å presse nivået og konkurransen opp.

Andre forberedelser som er viktig før NM er at man er i god fysisk form.

– Det er kjempeviktig. Og at økonomien er på plass, og at teamet er på plass slik at man har minst mulig å tenke på som fører. Man kan ikke sitte på NM å tenke på om man har råd til bensin til løpet, da har man huet på helt feil plass. Så folk må sørge for å ha huet på plass og sørge for at man har god fysisk og mental form, da har man gjort mye. Forberedelser og planlegging er viktig i følge Carl.

Carl kjører samme sykkel i år som i fjor, som er en 2014 Suzuki GSX-R1000. For året er motoren oppgradert litt og det blir litt mer elektronikk på sykkelen. Om det fungerer, skal teamet bruke tracktion-control som er kanskje mest relevant til vått føre. I teamet til Team Suzuki Norway er Jan Viker en viktig mann som sørger for å utvikle nye patenter og fikse ting på sykkelen. Rent teknisk og praktisk er Jan en mekaniker som kunne vært med i et VM-team, og den jobben han gjør i teamet er knallbra i følge Carl som selv har internasjonal erfaring. Jan Viker skal i år også være med på runder for Team Suzuki Europe.

– Hva er hovedmålet for i år?

– Å vinne NM og Nordisk, avslutter Carl.

Slow-motion video fra Catalunya med flere norske førere til stedet.