Ved Cartagena i Spania er også Truls Hjortnæs for sin oppkjøring før NM sesongen i Superbike starter. Med seg har han sin 2011 Suzuki GSX-R1000, en sykkel som er langt raskere enn sin tidligere Yamaha R1 i følge han selv. Hjortnæs er i Spania med Racing4Fun for å teste sin Suzuki og for å se at alt er på stell og klart før sesongen.

FOTO: Pawel Owczarek
FOTO: Pawel Owczarek

– Etter en lang vinter er det godt å få en tidlig start på sesongen og kjenne at alt er som det skal være, få kjøretrening og komme raskere i gang, så dette er viktig trening, sier Hjortnæs.

– Hva slags utbytte får du fra denne treningen?

– For det første så er det å få løsnet litt rust i kroppen, få opp tempo, teste sykkel, teste dekk, teste og prøve forskjellige løsninger for å se hva som fungerer siden jeg er på ny sykkel. Og så er det å få kjøringen i kroppen, presse litt på rundetider. Men dette er en ny bane for meg og man må gjøre seg kjent med den også.

FOTO: Pawel Owczarek
FOTO: Pawel Owczarek

NM planene for Truls Hjortnæs er å etablere seg i det øverste siktet i Superbike-klassen. Ambisjonene er ikke bare å delta, men å vinne løp. Med gode resultater i alle løp er det også mulighet for å vinne serien. Fortsatt er det usikkert om det bli mulig å delta på alle løp da det mangler sponsorer og midler til full satsning.

– Hva gjør du annerledes i år med dine forberedelser?

– For det første er jeg her nede, det har jeg ikke vært tidligere. Planen er også å kjøre flere treningsrunder hjemme i Norge. Tidligere har jeg stort sett kjørt i løpshelgene, og spart både dekk og alt til det. Så med mer treninger kan jeg få bedre rundetider. Så er vi kanskje et bedre team i år, det er med flere folk som hjelper til og jeg håper det gir resultater.

FOTO: Pawel Owczarek
FOTO: Pawel Owczarek

– Hva ser du mest frem til ved NM start?

– Det er å komme i gang, komme i depot, møte folka. Det sosiale rundt det hele syns jeg er minst like viktig som det mentale når man får på seg hjelmen og skal kjøre. Det er et bra miljø, man gir tips og råd til hverandre, og hjelper hverandre. Det er mye bra folk der. Og det er en stor del av årsaken at man kjører.

FOTO: Pawel Owczarek
FOTO: Pawel Owczarek

Andre forberedelser Hjortnæs ser på frem mot NM er fysisk trening, og være bedre forberedt til hver trening, holde fokus og ha mål å jobbe mot.

Med sin Suzuki GSX-R1000 mener Hjortnæs det skal bli bedre muligheter i år. Han mener det er mer sprut i sykkelen enn sin gamle R1. Det er gjort en del forbedringer på Suzuki’n fra orginal standard som bedre dempere, motor er justert litt, race-ledningsnett og hel-anlegg eksos. Ellers er det ikke store endringer og kanskje ikke den sterkeste sykkelen på startplaten. Men Hjortnæs ønsker en sykkel som skal vare en stund også.

Hvilke støttespillere er viktig for deg?

– Sponsorer selvfølgelig, vil jo få med seg de man kan. Så er de på hjemmebane viktige, kona er med å hjelper til. Hun ordner gjerne dekkvarmere, er med i depot og pit’en og er engasjert – det er en kjempe ting og absolutt viktig. Og så er det teamet Cheetah-Racing som er viktige med tanke på det sosiale og som sparrings partnere og vi hjelper hverandre. Makker Stian Edvardsen skal kjøre NM i SuperStock 600, og ønsker også å satse, så det er fint for teamet.

FOTO: Yngvar Brekke – www.yngvarbrekke.com
FOTO: Yngvar Brekke – www.yngvarbrekke.com