Også Norvald Haaland er ved Cartagena-banen i Spania sammen med Racing4Fun og flere andre RR-piloter med racing-abstinenser i vinterhalvåret. Med til Spania har Haaland sin 2014 Kawasaki ZX-10R, samme sykkel han kjørte i 2014-sesongen. I år er den oppdatert med litt annen oppbygging av motor, annet eksosanlegg og diverse for å kunne gi litt mer kraft ut av svingene. For å kunne luke ut feil tidlig, så er disse dagene ved Cartagena en mulighet for å være langt bedre forberedt når sesongen hjemme i Norge begynner. Haaland forteller også at han har med sin gode venn og sponsor Fossdal med på turen, så når man også har en sponsor som vil kjøre så er det ikke så lett å si nei til en slik tur i følge Haaland.

FOTO: Pawel Owczarek
FOTO: Pawel Owczarek

– Hvordan kan denne treningsturen hjelpe deg før NM?

– Her kan jeg finne ut av ting som jeg ikke får tid til å teste hjemme, med støtdempere og diverse høyder, hvordan vi skal bygge de opp og slike ting, og så er det motoren som har mye elektronikk som vi kan jobbe litt med, få det litt bedre, dette får man ikke tid til ved NM-helgene, så her nede kan vi få det slik det skal være. Her nede kan vi gjøre unna slike ting som tar mye tid. Og så er det helt klart det å komme i gang med å kjøre litt og få kjøringen inn i kroppen, man er mer rustet når man er med på en slik tur som dette.

Haaland kan fortelle videre at de har med støtdempere i år som kjør sykkelen høyere og stivere, samt nye Dunlop-dekk som er laget på nytt sted og av annen kvalitet. Pirelli-dekk ble prøvd litt i fjor. – det funket ikke helt med Pirelli, så da er man tilbake på dekk man vet fungerer kan Haaland fortelle.

FOTO: Yngvar Brekke - www.yngvarbrekke.com
FOTO: Yngvar Brekke – www.yngvarbrekke.com

Målet for 2015 er å være litt raskere på alle banene, og deltar for å vinne NM.

– Jeg skal nødvendigvis ikke være den raskeste på kval eller rundetid, men på snitt så skal jeg være litt raskere. Tidligere år har jeg vært med i starten, og sterk på slutten av løp. I fjor var jeg med i starten, men ikke sterkest på slutten. Og dermed kom Ole Bjørn først i mål, og det er det jeg må jobbe med for å være bedre rustet på slutten av løpene.

– Hva skal du gjøre annerledes i år for å vinne NM?

– Det bli jo å få sykkelen bedre, og bedre tilpasset meg. Og så er det å være mere til stedet og fokusert når ting skjer i løpene. I fjor med ny Kawasaki-sykkel så ble ting kanskje sett litt for lett på, men man må være skjerpet hele tiden. Samme feilen skal jeg ikke gjøre i år å tro at alt skal være så lett selv om man har en sterk sykkel.

FOTO: Yngvar Brekke - www.yngvarbrekke.com
FOTO: Yngvar Brekke – www.yngvarbrekke.com

Til NM gleder Haaland seg mest til å kjøre ved ACR, Mo i Rana. Det er favorittbanen. Ellers så er det å ta tilbake tronen ved Rudskogen som gjelder. – Ole Bjørn Plassen kjørte en veldig god sesong i fjor, så jeg må gjøre det bedre på Rudskogen og på Kalskoga. Ved Mo i Rana og Våler har jeg rimelig god kontroll på, men ved Rudskogen trenger jeg altså litt mer tid, selv om jeg føler vi er godt på gang her nede ved Cartagena nå.

For andre forberedelser før NM så har Haaland i vinter trent en del mer, og blitt mer opptatt av riktig kosthold og har i følge han selv gått ned 3-4 kg i vekt. Når man klarer dette så gir det mer selvtillit og man får mer tro på at det man gjør er riktig, i følge Haaland.

– Har du noen store forbedringer på sykkelen i år?

– Ja, vi har bygd om karakteristikken på motoren. Kawasakien er utrolig sterk på høye turtall, men som alle vet så begynner man ut av en sving i litt lavere turtall. Den mangler litt punch med en gang, så vi har jobbet for å få et bedre dreiemoment, nytt eksosanlegg, nytt luftinntak og litt annen timing på alt annen, slik at det skal bli mer kraft fra bunen av. En annen ting er at vi har fått sykkelen 2 kg lettere, det høres ikke så mye ut, men 2 kg er 2 kg. Og så er det nye stivere støtdempere fra K-Tech som skal holde sykkelen litt høyere ut av svingen for å kunne gi tidligere gass ut av sving.

FOTO: Pawel Owczarek
FOTO: Pawel Owczarek

På hjemmebane så er barna viktige for Norvald Haaland, dattera på seks år sier at pappa er verdens beste norgesmester. Venner som har støttet Haaland i alle år spør av og til om han ikke har tenkt å gi seg som topp-fører snart, men det å kjøre fort, vinne og mestre det å være blant de beste er veldig moro i følge Haaland.

– Det er mange som ikke er på mitt nivå, men som jeg lærer ting til og sier bare noen får ord hva de bør gjøre, og kommer tilbake til meg og sier at det var akkurat dette de trengte å høre – nå kjørte de 2 sekund fortere. Og det er veldig moro å kunne hjelpe andre på den måten.

Haaland har to titler i Nordisk, og en i Skandinavian open. Samt en andre plass i Pro Superbike STCC som Haaland anser som sin beste prestasjon. Norvald Haaland har også tre NM titler, og innehar kongepokalen for 2007. I 2013 var målet at ta ny pokal, men mistet for mange poeng unødvendig og glapp den muligheten. – Jeg må kjøre helt til 2018 for å ta min neste kongepokal sier Haaland med latter.

FOTO: Yngvar Brekke - www.yngvarbrekke.com
FOTO: Yngvar Brekke – www.yngvarbrekke.com